maanantai 4. toukokuuta 2009

Avoin auditointi vai mysteryshoppaus?

Palvelun laadun testaamiseen Mystery Shopping on erittäin hyvä menetelmä. Sen sijaan haluan kritisoida mysteryshoppausta tarjoavien yritysten intoa yhdistää esim. myymälän siisteyden tarkistamisen palvelutestaamiseen.

Lopputuloksen kannalta olisi huomattavasti parempi, mikäli esim. siisteyden, esillepanon ym. testaus voitaisiin tehdä auditointina, eikä mysteryshoppauksena. Koeostaja voisi rauhassa katsoa läpi auditoitavat kohteet. Mysteryshoppaajana auditointi täytyy tehdä käytännössä ilman papereita, eikä jokaiseen nurkkaan ja koloon ole mielekästä katsoa ilman, mikäli tarkoituksena on olla paljastumatta.

Mikäli toimipisteeseen tehdään esimerkiksi kuukausittain 4 palvelutestausta, voisi 1 näistä olla ainoastaan siisteyteen, näyteikkunoihin, esillepanoon ym. keskittyvä auditointi. Uskon, että avoin henkilökunnan edessä suoritettava auditointi olisi kaikille reilun pelin mukainen sekä johtaisi paremmin ja useammin korjaaviin toimenpiteisiin.

Ei kommentteja: